header
PDF Drukuj
piątek, 03 kwietnia 2020 16:23

 

Szanowni Państwo,

W związku z brakiem możliwości osobistej prezentacji spowodowanej epidemią wirusa Corona, przesyłam na prośbę Pani Teresy Urban krótką informację.

Pozdrawiam i pozostaję do dyspozycji.

--

Arkadiusz Zgliński

Dyrektor Spółki

Zarząd Portu Morskiego Elbląg Sp. z o.o.

Ul. Portowa 1-3

82-300 Elbląg

PRZEKOP PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ

Projekt planujemy ogłosić w 3 przetargach: pierwszy,  który zgłoszono do publikacji 31.12.2018 r. – na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz ze śluzą i portem zewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg polegające na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych; i na końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – w zależności od stanu zaawansowania budowy wyspy przewidujemy, iż nastąpi to za półtora do dwóch lat.

Wpłynęło siedem ofert, w tym jedna została opisana jako testowa i nie należy jej traktować jako wiążącej. Turecka firma Kolin zaoferowała bowiem 1 zł.

Pozostałe oferty:

* Budimex – 992,5 mln zł,

* konsorcjum Polbud-Pomorze i chińskich firm: CRCC Harbour & Channel Engineering oraz China Railway – 1,448 mld zł,

* Sinohydro Corporation Limited, Pekin, Chiny – 1,1 mld zł,

* Energopol Szczecin SA – 1,087 mld zł,

* China Harbour Engineering Company, Pekin, Chiny – 1,071 mld zł,

* konsorcjum N.V. Besix SA z Belgii i NDI SA z Sopotu – 992 mln zł.

Przetarg na pierwszy etap budowy „drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” Urząd Morski w Gdyni rozpisał na początku roku. Oferty miały wpłynąć najpóźniej na początku marca, ale z uwagi na niejasności i konieczność uzupełnienia dokumentacji termin ten był kilkakrotnie przesuwany, do 22 maja.

W trwającym obecnie przetargu jest poszukiwany wykonawca pierwszego etapu inwestycji. Mają zostać zbudowane:

– port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej o powierzchni 36 ha wraz z falochronami,

– kanał żeglugowy o głębokości 5 m, długości 1350 m i szerokości maksymalnej 120 m ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania, budynkami technicznymi, parkingami, punktem widokowym, nowym układem drogowym z dwoma ruchomymi mostami i infrastrukturą towarzyszącą,

– sztuczna wyspa o powierzchni ok. 181 ha, zlokalizowana na Zalewie Wiślanym, na której zostanie zgromadzony materiał wydobyty przez pogłębiarki.

W kolejnych etapach zostaną rozpisane przetargi:

– na budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym o długości 10,2 km, głębokości 5 m i szerokości 60 m, a w niektórych miejscach 120 m (obecna głębokość to głównie 2–2,5 m),

– na przebudowę toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku ok. 10,4 km,

– na budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg i budowę dróg.

Na Mierzei Wiślanej ma powstać kanał żeglugowy w ramach programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - jak zaznacza resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne.

Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.

Obecnie inwestycję realizuje konsorcjum firm NDI wraz z Besix. Pomimo niekorzystnych obecnie panujących warunków związanych z epidemią Corona wirusa prace trwają nadal i zabijane są Ścianki Larsena od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, wykonywane są prace ziemne, wykopy i drogi dojazdowe, kolejno umocnione zostaną nabrzeża i  zbudowane falochrony.

Większość transportów materiałów pod budowę będzie dostarczana drogą wodną z portu elbląskiego dla którego jest to olbrzymia szansa na wykorzystanie obecnego potencjału już na etapie budowy jak również  dalszego rozwoju portu.

 

Istotnym elementem jest pogłębienie torów wodnych na rzece Elbląg również w granicach portu. Zarząd Portu wraz z Prezydentem Miasta Elbląg zagwarantował miejsca odkładu urobku z prac pogłębiarskich w zamian za pogłębienie torów wodnych w granicach portu.

 

 

Imieniny ma dziś

Dziś złóż życzenia dla : Henryka, Włodzimierza, Bonawentury
Jutro złóż życzenia dla : Marii, Eustachego, Mariki

TWÓRCZOŚĆ SŁUCHACZY