„Z piwem za pan brat – świadoma i odpowiedzialna konsumpcja alkoholu” |
W kwietniu 2017 r. zakończyła się realizacja projektu „Z piwem za pan brat – świadoma i odpowiedzialna konsumpcja alkoholu”, który został dofinansowany w ramach Funduszu Społecznego Grupy Żywiec (www.fundusz.grupazywiec.pl). W ramach projektu zrealizowano pięć wykładów poszerzających wiedzę słuchaczy na temat odpowiedzialnego spożycia alkoholu i nauczyli się jak zachować się wobec nietrzeźwego kierowcy (asertywny pasażer) oraz postaw wobec sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim. Słuchacze dowiedzieli się o miejscach pomocy dla osób z problemem alkoholowym znajdujących się w Elblągu. Są to m.in.: NZOZ Ośrodek Terapii Uzależnień „Szansa”, ul. Królewiecka 22,Poradnia Terapii Uzależnienia i współuzależnienia” , ul Trybunalska 11. Ostatni, szósty wykład „Produkcja piwa w Elbląskim Browarze” poprowadzony był przez specjalistów z Elbląskiego Browaru mgr Jolantę Golder i mgr Wojciecha Zalewskiego. Sama historia elbląskiego piwa sięga początku XIII w., a złocisty trunek z elbląskiego browaru gościł na dworze cesarza Niemiec Wilhelma II Hohenzollerna. Poznaliśmy historię zakładu oraz cykl tworzenia piwa. Mogliśmy zobaczyć, dotknąć, powąchać surowce stosowane przy produkcji piwa: słód, jęczmień, kukurydzę, chmiel brzeczkę, drożdże. Dowiedzieliśmy się, że gatunki piwa zależą od rodzaju fermentacji. Do piwa mogą być dodawane różne dodatki smakowe i przyprawy. Obejrzeliśmy prezentację multimedialną pokazującą warzelnię, ogromne unitanki, sporych rozmiarów halę rozlewu piwa z liniami butelkową i puszkową oraz myjnią butelek. Dowiedzieliśmy się o możliwościach produkcyjnych Grupy Żywiec, w tym Elbląskiego Browaru. Elbląski browar produkuje kilkanaście marek piwa i radlerów. W ubiegłym roku elbląscy browarnicy wywarzyli 2,5 mln hektolitrów złocistego trunku. Dla porównania wszystkie pięć browarów wchodzących w skład Grupy Żywiec produkuje łącznie 11 mln hektolitrów piwa, co stanowi 10% produkcji w całym koncernie Heinekena. W Elblągu wytwarzanych jest 12 marek piwa m.in. EB, Tatra, Warka, Kaper oraz sztandarowy produkt elbląskiego browaru, jakim jest Specjal. Wykład był bardzo ciekawy, uczestniczyły w nim osoby, które były pracownikami Browaru, a obecnie są na emeryturze. Dziękujemy Wykładowcom. Autor: Maria Muzińska
|